Hoe je 1000 t-shirts verkoopt zonder marketing budget

Geschreven door Patrice Boone op 25 december 2017

Iedereen kent de volgende uitspraak of heeft hem al ergens gehoord: “You’ve got to burn money, to earn money”. Dit kan in bepaalde gevallen kloppen, maar wat als je een eigen zaak wilt starten zonder geld of met een beperkt budget?

Zelf ben ik er rotsvast van overtuigd dat je pas een goede marketeer bent, als je ook marketing kan doen zonder marketing budget. Onderstaande ervaring leerde me alvast meer dan wat ik in een 3-jarige opleiding marketing management heb gezien.

Een onmogelijke doelstelling

Ongeveer 6 jaar terug had ik als student het gekke idee om een kledinglijn te starten en daarmee de trend te zetten in het Belgische “streetwear”-landschap. Waar er nu 13 kledingmerkjes in een dozijn bestaan, was dit concept toen vrijwel onbestaand.

De kans dat ik het merk succesvol zou kunnen uitbouwen was vrij klein.

Ik had geen budget voor marketing, had geen ervaring in de modesector en had geen strategie of go-to-market plan voor dit product.

Ook wist ik niet of de markt wel op dit product zat te wachten.

Toch contacteerde ik 2 vrienden die deel uit wilden maken van dit avontuur. Op café (waar de beste ideëen ontstaan) bedachten we een naam en legden we een doelstelling vast.

De doelstelling was ambitieus, we wilden 1000 t-shirts te verkopen in 6 maanden tijd.

Van proof of concept naar markt-klaar product

Deze goal wou ik zeer graag bereiken, maar hierbij was ik geen fan van het idee dat we hiervoor eerst centen moesten investeren.

Tenslotte wisten we niet of het product wel zou aanslaan en wat onze return zou zijn.

Om dit op te lossen maakte ik 3 designs in Illustrator en Photoshopte deze op een t-shirt, waarna de ontwerpen online werden geplaatst.

Vreemd genoeg liepen de bestellingen vrijwel meteen binnen. 15 Mensen waren geïnteresseerd in de t-shirts, nog voor ze eigenlijk bestonden.

Door te starten met een simpele “proof of concept” konden we gemakkelijk testen of er vraag was naar ons product.

Deze test leerde ons in minder dan 30 minuten tijd dat er vraag was naar onze t-shirts, zonder dat hier een cent voor was uitgegeven.

Toch waren we met onze 15 bestellingen nog veraf van onze doelstelling.

Bouw off-line een merk uit via events, PR en influencers

Naarmate we ons aanbod uitbreidden, kwamen er ook heel organisch meer bestellingen binnen.

We begonnen met de t-shirts zelf aan huis te leveren en de populariteit van ons merk groeide.

Het aan huis leveren werd al snel te tijdsintensief, waardoor we besloten een pop-up shop te openen waar onze klanten de artikelen zelf konden ophalen.

Het resultaat van een simpele pop-up winkel, die we open hielden boven een hippe koffiebar voor 1 dag, was verbluffend.

We stuurden een kort perstekstje uit naar lokale media en ons verhaal werd opgepikt in verschillende kranten. Hiermee bereikten we duizenden mensen en plots kende iedereen ons merk.

Op het pop-up event bezochten een paar honderd mensen de winkel en groeide ons aantal followers op sociale media aanzienlijk.

Het organiseren van een dit evenement bracht ook de mond aan mond reclame op gang, waardoor we heel snel begonnen te groeien.

Bij elk evenement dat we (vrijwel zonder budget) organiseerden, bereikten we meer mensen en ontstonden er nieuwe opportuniteiten.

We werkten samen met dj’s, artiesten, fotografen, promotors, managers, retailers & andere inspirerende mensen en bereikten daarmee hun doelpubliek – Influencer marketing avant la lettre.

De mond aan mond reclame die dit opleverde was vitaal voor onze business en kostte bovendien helemaal niets.

Na verloop van tijd kwamen er beetje bij beetje aanvragen van winkels binnen om ons merk bij hen in de winkels te hangen, waardoor de verkoop verder toenam.

Go online

Pas wanneer we wisten dat er markt was voor ons product, we een “brand” hadden opgebouwd en we reach hadden via retailers en sociale media, startten we met het product online te verkopen.

Het grote voordeel van hier zo lang mee te wachten was dat we ons doelpubliek al bereikten en dus zonder online ads aan de lopende band sales konden genereren.

Goal reached

Binnen de 6 maanden bereikten we ons doel en verkochten we meer dan 1000 t-shirts, zonder ook maar iets in traditionele marketing te investeren.

Dit door bovenstaande manier van werken toe te passen in combinatie met het gebruik van basic marketing technieken.

3 Lessen die ik haalde uit deze ervaring, en vandaag nog steeds toepas

  • Investeer niet in iets dat je niet eerst getest hebt.Zolang je enkel een idee hebt over het potentieel van iets, is het slechts een hersenspinsel.Pas als je waardevolle feedback krijgt van (potentiële) klanten en zeker weet dat ze je product willen, kan je overwegen om een investering te doen.De kans dat jij het marktpotentieel beter kan inschatten dan je (potentiële) klanten is bijzonder klein.
  • Investeer enkel in die zaken waar je klant ook echt waarde aan hecht.
  • Start met een MVP of minimaal werkbaar product en verbeter dit aan de hand van feedback. Blijf hierna feedback gebruiken om je product of dienst nog beter te maken.

In het artikel “5 online marketing tips voor mode merken” lees je hoe je via digitale marketing succes haalt voor je fashion brand of modewinkel.