Fashion marketing – 5 Online marketing tips voor modemerken en moderetailers

Geschreven door Patrice Boone op 13 februari 2018

Het gedrag van de consument verandert aan een toenemend tempo en ook hier moeten modemerken en moderetailers zich bewust van zijn. Consumenten oriënteren zich meer en meer online, ook in de modesector. Wie hier niet op de juiste manier op inspeelt, die verliest. Lees hieronder 5 werkende fashion marketing tips die je vrijwel meteen succesvol kan implementeren, én laten werken voor uw modebedrijf.

1. Digital PR – Verhoog uw bereik én uw organische rankings in Google

Het succes van uw merk hangt, naast een sterk product met een sterk verhaal, af van uw “reach” of het aantal mensen u ermee kan bereiken.

Gebruik daarom het netwerk van anderen om online meer mensen te bereiken én hoger te scoren in Google.

Uw modemerk leeft maar zo lang er over jouw merk gesproken wordt of zolang u het in de kijker blijft plaatsen.

Houdt dit op, dan zal ook de vraag verminderen en zal bijgevolg ook uw omzet afnemen.

Zorg er daarom voor dat uw continu “Buzz” creëert met uw merk en dit uitspeelt in online media zoals digitale kranten, online magazines en blogs.

Dit is één van de belangrijkste online elementen in de fashion marketing om een succesvolle brand op te bouwen.

Hoe zorg je ervoor dat magazines en blogs over jou gaan schrijven?

Creëer nieuwswaarde rond elke mogelijke activiteit die je als mode merk uitvoert.

Lanceer je een nieuwe webshop of website, open je een pop-up winkel, breng je een nieuwe collectie uit?

Schreeuw het van de daken en zorg ervoor dat mensen erover schrijven.

Dit doe je door voor elk van die activiteiten een persbericht op te stellen dat voldoende nieuwswaarde heeft, waardoor het interessant is voor de redacteurs van online magazines om het te publiceren.

Als we vragen aan journalisten welke verhalen als uniek worden bevonden en dus de grootste kans maken om gedeeld te worden, krijgen we volgende acht zaken als antwoord:

  1. Maatschappelijk belang
  2. Exclusiviteit
  3. Timing
  4. Link met de actualiteit
  5. Onverwachte gebeurtenis
  6. Nabijheid/betrokkenheid
  7. Plaats
  8. Emotionele dimensie

Zorg ervoor dat u deze elementen in uw persbericht verwerkt om de kans op publicatie te verhogen.

2. Remarketing – Herbereik potentiële klanten met een nieuwe boodschap

Door middel van remarketing kunt u advertenties weergeven aan mensen die online eerder in aanraking kwamen met uw mode merk.

Als mensen bijvoorbeeld uw website/webshop verlaten zonder iets te kopen of interactie hebben met één van uw posts op sociale media, kunt u hen met gebruik van remarketing opnieuw bereiken door middel van relevante advertenties op verschillende apparaten.

Op die manier kan u deze potentiële klanten alsnog overhalen om tot een conversie of aankoop over te gaan. Remarketing is mogelijk via verschillende kanalen, waarbij elk kanaal beschikt over zijn eigen remarketing mogelijkheden.

In de mode of fashion marketing, waarbij gemakkelijk met leuke visuals kan worden gewerkt zijn sociale media het kanaal bij uitstek om met remarketing aan de slag te gaan.

Facebook remarketing

  • Remarketing gericht naar mensen die een bepaalde pagina bezochten op uw website
  • Remarketing gericht naar mensen die reageerden op één van uw posts
  • Remarketing gericht naar mensen die zich in uw mailing list bevinden
  • Remarketing gericht naar mensen die een aankoop deden in uw fysieke winkel

Instagram remarketing

  • Remarketing gericht naar mensen die een bepaald gedrag vertoonden op uw website
  • Bijvoorbeeld: De website verlaten zonder iets aan te kopen, een bepaalde pagina bezoeken op uw website

Display remarketing

  • Remarketing gericht naar mensen die een bepaald gedrag vertoonden op uw website
  • Bijvoorbeeld: De website verlaten zonder iets aan te kopen, een bepaalde pagina bezoeken op uw website

3. Lead nurturing – Inspireer uw klanten om in de toekomst tot een aankoop over te gaan

Lead nurturing is een belangrijk onderdeel van “Inbound marketing”, waarbij u via e-mail automation aan sales kan doen zonder hiervoor manuele acties te ondernemen.

Het is het proces van volgen & bewerken van leads om tot het hoogste rendement te komen. Dat wil zeggen; een zo hoog mogelijke conversie te realiseren van lead naar klant.

Het omvat een set aan activiteiten, erop gericht om de ‘lead’ te monitoren en op het juiste moment de juiste content aan te bieden.

Toont een potentiële klant interesse in uw merk door uw website te bezoeken en zich in te schrijven op uw mailing list, maar deed hij nog geen aankoop?

Maak de klant dan warm om in de toekomst een aankoop te doen via e-mail door hem informatieve, inspirerende of voor hem interessante content te sturen. Op die manier leert de potentiële klant uw merk beter kennen.

Daarnaast vertelt zijn klikgedrag u ook waarin hij geïnteresseerd is, waardoor u hem keer op keer meer gerichte e-mails kan sturen.

Maak de potentiële klant warm met bijkomende informatie, tot hij klaar is om tot een aankoop over te gaan.

Lead nurturing kan je zelf opzetten of laten opzetten via e-mail programma’s als Mailchimp.

Mailchimp kan je gratis gebruiken als je minder dan 12.000 e-mails per maand verstuurt en minder dan 2.000 subscribers hebt.

Wil je hier een stap verder in gaan? Maak dan gebruik van een betalend inbound marketing programma zoals Hubspot of Marketo.

Wil je een beter zicht op wat lead nurturing en inbound marketing precies inhouden of kunnen betekenen voor jouw modemerk?

Volg dan de gratis inbound marketing training van Hubspot, waarin de werking haarfijn wordt uitgelegd door middel van interactieve video’s.

4. E-mail automation – Verras uw klanten met gepersonaliseerde boodschappen

Houdt u via een kassasysteem of webshop gegevens bij van uw klanten? Verras hen dan met een gepersonaliseerde boodschap op het moment dat ze dit niet verwachten.

Wat je vaker ziet bij andere bedrijven is dat je op je verjaardag een e-mail ontvangt met een bepaalde korting. Dit is een mooie start, maar hierin kan je een stuk verder gaan als je echt het verschil wilt maken.

Ken je als mode retailer bijvoorbeeld de merkvoorkeur van een bepaalde klant? Laat hem dan weten dat de nieuwe collectie van dit merk er aan komt.

Heb je een sportlijn en houd je bij welke sport jouw klant beoefent? Stuur hem dan een gepersonaliseerd bericht voordat het sportseizoen bericht.

Het grote voordeel van e-mail automation is dat dit, het woord zegt het zelf, allemaal geautomatiseerd kan gebeuren.

5. Predictive marketing – Voorspel klantgedrag door middel van data

Predictive marketing combineert het voorspellen van klantgedrag door middel van (big) data, en digitale marketing om uw omzet te laten toenemen.

Het laat ons toe om met een beperkter budget net díe klanten te bereiken die in de toekomst het meest waardevol zullen zijn voor uw bedrijf.

Op die manier kunnen we een meer gerichte marketingstrategie uitwerken om de retentie bij bestaande klanten te doen toenemen.

Om aan predictive marketing te kunnen doen moet er aan de volgende voorwaarden:

  • Uw modebedrijf beschikt over voldoende data
  • Uw data is bruikbaar om voorspellende analyses mee te doen
  • Uw data heeft voldoende voorspellende kracht

Bij het bepalen van welke klant in de toekomst het meest waardevol zal zijn, doen we 2 verschillende voorspellingen die we vervolgens combineren.

Chrun prediction berekent de kans dat een klant in de komende periode niet meer terug zal komen naar uw winkel of webshop.

Dit combineren we met de toekomstige CLV of Customer Lifetime Value van de klant, anders gezegd is dit het bedrag dat hij in de toekomst in de winkel zou kunnen spenderen.

Door bovenstaande voorspellingen te combineren kunnen we net die klanten bereiken waarvan de kans klein is dat ze zullen terug komen, maar toch heel waardevol zijn voor uw fashion brand.