3 Lead generation tactics die je vandaag nog kan testen

Geschreven door Patrice Boone op 10 oktober 2021

Wil je op korte termijn meer leads verzamelen voor jouw onderneming? Deze lead gen tactics kan je vandaag nog toepassen!

1. Lead ad campagnes op sociale media

Lead ads zijn misschien wel de snelste en gemakkelijkste manier om leads te verzamelen via online advertenties op sociale media. Het voordeel van lead ads is dat de gegevens van de gebruikers rechtstreeks ingevuld staan in de gevraagde velden. Op die manier stijgt het conversieratio aanzienlijk en kan je dus met een lager budget meer leads verzamelen.

Lead ads kan je op sociale media zowel op Linkedin als op Facebook inzetten. Sinds vorig jaar kunnen lead ads ook ingezet worden in Google search campagnes. Hierbij kunnen potentiële klanten meteen hun gegevens achterlaten in de zoekresultaten van Google, zonder dat ze eerst je website moeten bezoeken. Dit is ideaal voor producten of services waarbij de klant niet veel bijkomende info nodig heeft om tot conversie over te gaan.

Pro-tip: koppel jouw campagnes aan je CRM-systeem of aan een Google spreadsheet met behulp van Zapier om het overzicht over de verzamelde leads te behouden.

2. Facebook A/B testing:

Wil je het aantal leads uit Facebook campagnes verhogen? Test dan verschillende advertentievarianten ten opzichte van elkaar uit en zet vervolgens je budget in op de best werkende variant.

Wat we regelmatig zien is dat het volledige campagnebudget besteed wordt aan één advertentie. Dit is uiteraard een gemiste kans. Op voorhand inschatten of een advertentie onze doelgroep daadwerkelijk zal laten converteren blijkt namelijk een lastige taak, ook al denken we onze buyer persona’s goed te kennen.

Zet daarom eerst in op verschillende varianten met een beperkt budget, om dan later een groter campagnebudget in te zetten op de best werkende variant. Op die manier leer je eerst wat werkt bij jouw doelgroep, zonder hier te veel budget aan te verspelen.

Hieronder een overzicht waarmee je kan A/B-testen om verschillende advertentievarianten op de zetten:

  • De copy
  • De CTA of Call To Action
  • De creative
  • De targeting

Geen idee hoe je een A/B of multivariate test opzet? Deze blogpost van CXL legt het klaar en duidelijk uit.

Tips:
1. Heb je zelf geen kwalitatieve afbeeldingen? Gebruik dan foto’s van Pexels of Unsplash voor je eerste test-campagnes. Merk je dat een bepaald type afbeelding het beter doet, investeer dan pas in eigen beeldmateriaal.

2. Geen inspiratie om zelf advertentieteksten te schrijven? Laat je bijstaan door copy.ai die advertentieteksten voor jou schrijft door middel van artificial intelligence.

3. Landing page testing

Is de user experience op je landingspagina’s wel goed genoeg? Een niet geoptimaliseerde landingspagina kan nefast zijn voor je conversieratio’s. Een pagina die niet matcht met de advertenties die de bezoeker daarheen bracht, leidt tot een slechte gebruikerservaring en daarmee ook tot een laag conversieratio. Stel daarom jouw landingspagina’s af op de boodschap die je in je advertenties laat zien.

Niet zeker welke copy of image jouw doelgroep het best zal aanspreken? Test verschillende landing page varianten ten opzichte van elkaar uit en zet vervolgens je budget in op de best werkende variant.

Zaken die je kan testen op een landingspagina zijn:

  • De value propositin
  • De copy
  • Het type formulier
    • Quiz forms
    • Multistep forms
    • Long forms
    • Short forms
  • De afbeeldingen
  • Het gebruik van video

Tip:
Test je value proposition eerst altijd eens uit met de 5-second test via usabilityhub.com om er zeker van te zijn dat die helder is voor jouw bezoekers.