300% Meer resultaat bij Facebook advertising [door simpele “marketing hack”]

Geschreven door Patrice Boone op 26 maart 2018

Je hebt nieuwe content klaar staan die je wilt laten zien aan je doelgroep en wil daarmee op Facebook adverteren.
Door slim in te spelen op de budgetverdeling kan je je resultaten aanzienlijk verbeteren.

Facebook geeft zelf aanbevelingen over budget verdeling bij het opzetten van advertenties, maar vaak wordt dit advies jammer genoeg genegeerd. Door hier simpelweg rekening mee te houden, kan je je resultaten drastisch verbeteren.

Stel dat je beschikt over een advertentiebudget van 100 euro, volg dan onderstaande stappen om er het maximale uit te halen.

Het optimale dagbudget bij Facebook advertising

Bij het opzetten van een Facebook advertentie, kan je normaal gezien onderstaande advertentievoorspellingen laten zien.

Facebook advertising dagbudget instellen

Bovenstaande grafiek toonde me hoeveel kliks ik mocht verwachten bij het instellen van een dagbudget van 5euro bij het promoten van mijn vorig blogartikel over marketing tools.

De inschattingen die Facebook hierbij geeft, zijn meestal vrij accuraat.

Zoals je kan zien, zou ik bij een dagbudget van 5 euro gemiddeld 55 cent per klik betalen (De uiteindelijke kost voor deze campagne zakte zelfs tot 34 cent per klik).

Vaak zie ik dat marketeers die bijvoorbeeld over een totaalbudget van 100 euro beschikken, het dagbudget meteen willen optrekken om het maximale uit een campagne te halen.

Doe dit niet, want dit heeft namelijk een averechts effect. Het effect ervan laat ik je zien in onderstaande grafiek.

Facebook advertising dagbudget instellen

Maken we een inschatting van het aantal kliks bij een dagbudget van 100 euro, dan zien we dat de kost per klik stijgt naar 1,60 euro per klik.

Deze kost ligt dus 3 keer zo hoog (!!!) als de kost per klik bij een dagbudget van 5 euro.

Op lange termijn maakt dit een enorm verschil.

Verspreid dus, indien mogelijk, uw totale budget over een langere periode en hou het dagbudget zo laag mogelijk voor een optimaal resultaat.

Het verschil in resultaat kan je als volgt samenvatten

100 Euro totaal budget aan 5 Euro/dag

  • 180 link kliks

100 Euro totaal budget aan 100 Euro/dag

  • 62 link kliks

De voordelen van een laag dagbudget op een rij

  • Bij een laag dagbudget wordt de kost per klik aanzienlijk goedkoper.
  • Een laag dagbudget staat je toe om kleine tests of “sprints” uit te voeren.
  • Een laag dagbudget staat je toe om je campagnes beter te monitoren.